Users First

Németh Ádám, mérnök-informatikus blogja felhasználói felületekről, azok tervezéséről és arról, hogy lehet használható, valós problémákat megoldó szoftvereket megvalósítani általánosságban.

Friss topikok

1 éves a UXStratégia

2016.09.11. 13:45 Aadaam

Épp 1 éve jelentettem be (bár mi már akkor 2 hónapja tudtuk és 1 hónapja csak ezzel foglalkoztunk) hogy elindul a UXStratégia.

A kezdet nem volt fényes, Dorottya 1 hónap után inkább állás után nézett az egyik konkurenciánál, az első tárgyalást elveszítettük többek közt pont velük szemben, az első ügyféltől pedig kölcsönös egymásramutogatással búcsúztunk (ekkor már egyedül) el.

A MÁV projektet nem mi nyertük, áprilisban elmentem én is állást nézni külföldre egy céghez ahova már sokszor hívtak, de nem tetszettem leendő főnökömnek, így hiába voltam kifogástalan szakmailag, nem vettek fel. Alig 2-300.000 ft-tal és mindenféle anyagi háttér nélkül vágtam neki a májusnak.

Sikerült kilábalni, legalábbis eddig úgy tűnik.

Ma már hárman vagyunk, több kutatási-tervezési-fejlesztési projektünk fut párhuzamosan, miközben szerte az országban tartunk tréningeket, workshopokat. Az ügyfelek imádják a szervezettségünket, a racionalitásunkat, a stratégiai gondolkodásmódot.

Néhány dolgot megtanultam közbe a vállalkozásosdiról is:

Az ügyfél megoldást akar

Hiába hiszünk abban, hogy a tervező- és a fejlesztőcsapatot külön-külön kéne felbérelni, hisz inherensen ellenérdekeltek a szerepeik szerint a kivitelezés komplexitásában és minőségében, a valóság az, hogy a megrendelő terméket akar, amihez a fejlesztőt fogja felkérni, hisz az van a fejekben, szoftvert a szoftverháztól.

Mi mindig a megrendelővel együtt akarunk dolgozni, a megrendelő viszont gyakran delegálná inkább az egészet. Ez nagyon nehéz, hisz akkor a motivációnk csökken, és sokkal bizonytalanabb helyzetben vagy politikailag, nem együtt hoztok döntéseket.

A legmeglepőbb felállás számunkra a "Startup-as-a-service": az egyik projektünkből a megrendelő szinte teljesen kivonult, biztosítja az összegeket és elvárja a határidőket, de a célpiacon nem épített fel kompetenciát, a kapcsolati hálót is gyakorlatilag csak mi használjuk. Mi megyünk ki a terepinterjúkra, szedjük össze a termékhez szükséges tudást, nyálazzuk át a jogszabályokat, majd ez alapján írjuk a követelményeket, forgatókönyveket, ez alapján tervezünk, és a fejlesztőcégnek mi adjuk át a tesztelések után az általunk írt specifikációt, részben mi is ellenőrizzük.

Bizonyos tudás nem transzferálható könnyen

A UXStratégia felosztása egyszerű: a UX-et tanítjuk, coacholunk, nem ügynökségként viselkedünk (már amikor lehet). Innentől kezdve a csapat fejlesztése is egyszerű: ugyanazt az oktatást kapják mint egy ügyfél, kiegészítve a csapatra és az oktatás mikéntjére vonatkozó "metaoktatással".

De nagyon sok olyan dolog van, amit én ugyan tudok, de záros határidőn belül lehetetlen átadni: ilyen pl. a programozás és a fejlesztések, fejlesztőcégek lelkivilágának mély ismerete. Hogy is várhatnánk el, hogy valaki hónapok alatt szedje fel azt, amit évekig hallgattam az ország legjobb informatika tanáraitól? A multis szoftveriparban eltöltött évtized sem triviális, hisz a kettő együtt mondja meg, mi az amit komolyan kell venni, és mi az ami a szoftveripar mítosz- és hitvilágának délibábja csak; mikor számítsunk valamire vagy épp mikor mondjunk ellent.

Amire koncentrálok, az inkább az attitűd: Christopher Alexander, Dieter Rams, Erik Spiekermann dizájngondolkodásának ismerete, megpróbálva kialakítani azt a látásmódot, ami egy projektről értékrendként mondja ki, "ez szép, az nem az". Azt remélem, az attitűd és a tudás együtt kialakítják a képességeket.

Szervezeteket megváltoztatni nem könnyű

Ezt persze már az elején is tudtuk, ahogy azt is, hogy Conway törvénye - tetszőleges digitális projekt a létrehozó szervezet hasonmása - erősebb minden dizájnelméletnél, minden kognitív pszichológiai szabálynál és a józan észnél is.

Tudtuk viszont azt is, hogy ahhoz, hogy sikeres dizájntermékeket teremtsünk, szervezeteket kell megváltoztatnunk, ezért lettünk Stratégia. Volt, hogy ez exodusba torkollott, ahol a cégnél az összes terméktervező lelépett, volt, hogy mi fulladtunk ki energetikailag a projekten, vagy az idő bizonyult kevésnek, de nem adjuk fel.

Ellenben amire nem számitottam, hogy ez a saját csapatomat is érinteni fogja, hogy nem is olyan egyszerű ezt a kultúrát a saját házad táján fenntartani, hisz a szervezetek ránk is hatnak visszafelé. Ettől még muszáj pl. egy arrogáns ügyféllel szemben is fenntartani a konstruktív de kritikus gondolkodásmódot, nem végrehajtani amit mond azonnal, hiába csinálja ezt az összes beosztottja, mi máshogy kell hogy viselkedjünk, a mi túlélési stratégiánk a több ügyfél, így könnyebben ragaszkodunk a szakmai elveinkhez, amiért gyakran pont ezek az ügyfelek a leghálásabbak aztán.

A legnehezebb: kommunikálni

A kommunikáció több szempontból probléma: nagyon sok aszinkron kommunikációt kell folytatni, amiket "bármikor" lehetne, de ahhoz hosszúak hogy a mobilomról gépeljem be őket a buszon, a napi 12 munkaórából pedig amit nem közlekedéssel töltök azt sokszor akkut problémamegoldással, van hogy napokig nem írok meg emaileket sajnos.

Persze erre elméletben vannak módszereid - trello, google calendar, napi x óra felszabadítása - de ezeket egy komolyabb projekt, sok bonyolult problémával és rengeteg ügyvéddel pillanatok alatt tudja borítani.

Abból a szempontból is nehéz kommunikálni, hogy bármennyire is igyekszem maximálisan megfelelni az andragógia és az asszertív kommunikáció elveinek, ha nyom a határidő akkor előjön az alaptermészetem: németként ez a végtelen minőségorientáltságot jelent, ami jó, de nyíltságot és őszinteséget is, ami nem mindig egészséges. 1 órával a határidő előtt sokkal egyszerűbb "diktálni" egy dizájnt, mint kooperatív módon megérteni, mi a másik célja mondanivalójával, elmagyarázni a te látásmódodat és így irányítani a csapatot.

Na de tanultunk jókat is:

Légy neonomád

Megnéztem az irodabérleteket. Aztán rájöttem, a közös munka sokkal olcsóbb a napközben kevésbé kihasznált kávé- és teaházakban, ahol ugyanazért az árért nem csak asztalt, wifit és áramot, de még kiszolgálást is kapunk. Ritkán van az, hogy a fogyasztásunk elérje egy coworking iroda napi költségét, abban rendszerint már nem csak több adag koffein és frissítők, de munkaebéd vagy uzsonna is tartozik.

Az ügyfelet bevonni - bizalmat ad

Sok olyan, a teljes iparágban jelenlévő probléma van, amivel mi a UXStratégiában alig találkozunk. Nyilván valamelyest válogatjuk is az ügyfeleinket (ha az elején nem érezzük hogy hajlandó velünk dolgozni, annyi ügynökség van... Mi tanácsadók vagyunk), de elsősorban a közös kutatási élmények azok, amik meghatározóak.

Ragaszkodj az elveidhez

Nem hiszem hogy olyan bődületesen sok elve lenne UXStratégiának (a legismertebb, a "bármit csak az adott projektre vonatkozó kutatás alapján jelents ki", és a "fejlesztésre csak tesztelt változatot adj le") de mindig megszívtuk ha ezeken lazítani próbáltunk. Persze, egy magyar UX cég életében az egyik legnehezebb a kutatási portfólió életben tartása (az ügyfél szoftvert akar, nem piackutatást), de mindig megérte.

Az értékeinket is ez adja, ez különböztet meg minket a piacon: usability tesztelni egy pár napos tanfolyam után bárki tud, a terepkutatási tankönyvek vagy épp a tervezési minták elméletei se túl vastagok; ráadásul oktatóként én magam adom ki azokat, és jelentős része a saját projektjeinknek is fent van a nyílt interneten, vagy más módon ismeri a konkurencia.

Na de egyszerre vizet prédikálni és inni is csak kevesen tudnak, b@szhatod a feedback formot, meg a retrospektív brainstormingot, ha az embereid nem ugyanúgy tankként mennek egy irányba, ahol a kérdés sose az, lehetne-e másfele is menni hanem hogy hogyan lehet leghatékonyabban elpakolni az akadályokat odáig, akkor a végeredmény nem lesz ugyanolyan.

A UXStratégiát pedig azt hiszem, ez tartja össze: minket az érdekel, a felhasználónak milyen lesz az élménye, hogy lehet egy komplett szervezetet a felhasználó irányába fordítani, hisz a végeredmény az, amit referenciának tudunk használni.

 

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

Játék UX-eseknek: Her Story

2016.07.26. 12:50 Aadaam

Voltál már interjún? Elemeztél már ki usability teszteket videóról? Hallgattál vissza felvételeket? Pláne mások által készítettet?

herstory_murder.png

Van az úgy, hogy UX-esként nagy rendszereket tervezünk, vagy épp olyasmiket, amikhez mi eleinte nem értünk (most pl. orvosi szoftvereket fejlesztünk, nem vagyunk orvosok). Nem is igazán tudjuk sokszor a tervezés kezdetén, mire való az adott feature. 

Nincs üzleti elemzés? Dehogynincs. Rengeteg szoftvert ismerünk, ismerjük a vonatkozó rendeleteket, tudjuk, ki, milyen jelentést vár el majd a használattól. 

De kitalálni miről van szó? Ez a legnehezebb.

Na, ebbe a világba ad betekintést a Her Story: egy ósdi keresőprogram elé kerülünk, amit egy windowsos rendszer futtat, és 7 videóinterjú van benne. (Nem tudok elvonatkoztatni az Atlas.TI elemzőfelületétől, vagy a saját reframer pluginünktől: a világ nem változik.)

A keresőprogramba beütöttek egy szót: gyilkosság (murder).

A feladat egyszerű, már ha van egyáltalán: találd meg az összefüggéseket. Építs narratívát. Ki ez a nő? Miről is van szó? Miféle gyilkosság?

Hogy lehet-e nyerni, az felfogás kérdése. Vicces volt anno látni, hogy azok, akik velem együtt bizonyos szempontból végigjutottak a játékon, mennyire eltérő dolgokat vontunk le belőle.

 

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

Hogy specifikálj? II. IA tervek

2016.05.04. 13:27 Aadaam

IA alatt UML-alapú IA-modellezésről lesz szó, de előtte definiálni kell, mi az IA. A múlt héten a viselkedési modellekről volt szó, azaz milyen a rendszer változásában, most arról, milyen a rendszer az időben állandóan (akár mindig, akár egy adott képzeletbeli pillanatba lepauzálva)

markinaneni_etelvalaszto.png

Marika néni kávézójának mobilalkalmazása

tovább »

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

Hogy specifikálj? I. állapotgépek

2016.04.26. 13:47 Aadaam

Nagyon sokan gyenge specifikációkat adnak. Tudom, hogy manapság agilitás van (bear with me for a moment), de még mindig fontos ismeret, mitől lesz valami “specifikus”.

Ahhoz, hogy megértsük, mitől “jó” egy programozónak egy specifikáció (azaz mitől erős), és hogyan tudjuk ezt elérni, szükségünk van egy kis elméletre.

Az informatika alapjai: az állapotgép

tovább »

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

Kezdő UX-es kiskátéja

2016.02.22. 13:30 Aadaam

Szóval UX designer szeretnél lenni?

Gratulálok! Itt van néhány lépés, amit feltétlenül meg kell tenned (nagyjából időrendi sorrendben):

(Előre jelezném, ez véleménycikk, mások mást tartanak fontosnak, ezek azok amik szerintem fontosak)

img_2579.JPG

tovább »

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

Létezik-e UX kutatás nélkül?

2015.10.26. 13:16 Aadaam

Nagyon sok ügynökség foglalkozik tisztán UX dizájnnal, mi viszont főképp kutatással és kutatás-alapú dizájnnal foglalkozunk. Hogy miért tesszük ezt, arról mesélek most.

research_vs_design.png

Egy megkésett definíció

Bár sokan azért szeretik ezt a blogot, mert nem definiálja a UX fogalmát, most kivételesen mégis megtenném, hogy egy lapon legyünk:

tovább »

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

Miért lett UX Stratégia?

2015.10.01. 14:12 Aadaam

A név igazából akkor jött, amikor egy dokumentumban kellett összefoglalnunk, mit csináltunk eddig a MÁV-nak… és rájöttünk, ez sokkal több, mint pusztán design (amit speciel ott nem is csináltunk egyáltalán):

  • folyamatszervezés,
  • szervezetszintű nézőpontváltás,
  • népszerű kifejezések (pl. utasbarát) tartalommal megtöltése
  • konkrét mérőszámok és mérési módszerek szervezése

És így tovább…

img_2510.JPG

tovább »

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

Miért szükséges a kutatás?

2015.09.16. 14:15 Aadaam

Az utóbbi hetekben sokat beszélgettem emberekkel, akik úgy érezték, nekik nem kellenek kutatási szolgáltatások, hisz "józan paraszti ésszel" kitalálják, mi kell a felhasználónak. 

knock_knock_thumb.png

Túl azon hogy Kahneman arcképe lebegett a szemeim előtt, a rendszer tervezőiként mindenképpen rendelkeznek egy jellegzetes mentális helyzettel:

Túl sokat tudnak a rendszer belső felépítéséről. 

Szóval feldolgoztam és felraktam a klasszikus kísérletet a youtube-ra, amit majdnem minden tréningünk elején eljátszunk:

 

Ezért szükségesek a felhasználói interjúk és a használhatósági tesztek, ezért megyünk terepre, ezért hívtunk be több tucat embert tesztelni a MÁV felületeit. 

És természetesen erről szólnak a két napos, közös kutatós workshopjaink is. 

Az eredeti cikkért amiben felmerült ez a teszt pedig köszönet Kolboidnak.

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

Agile és UX

2015.08.24. 12:59 Aadaam

Szerintem az Agile egy szoftver-fejlesztési módszertan, nem pedig szoftver-tervezési. Ezt figyelembe véve remekül lehet integrálni a UX-es tervezési folyamatokat az agilis fejlesztéssel, ahogy ezt tettem is jópárszor.

Most mutatnék 4+1 kapcsolódási pontot, hogyan érdemes őket összerakni.

ux_vs_agile_1.png

tovább »

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

Mire jó egy UX-es a grafikusnak?

2015.08.19. 13:36 Aadaam

Tegnap volt egy UX vs UI vita a UX Budapest csoportban, Dávid vitatott blogposztja nyomán. Ez jó alkalom arra, hogy meséljünk picit arról hogy a UX miben különbözik a UI grafikától.

Én ugyanis nem vagyok UI grafikus. Valamelyest talán értek hozzá - jobban mint a focihoz, de ebbe se lennék a nemzeti válogatott tagja. UX-es vagyok.

infographic-ux-vs-ui-designer.png

tovább »

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva megpróbálkozunk egy tanácsadó cég létrehozásával, a UX Stratégiával. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!