Users First

Németh Ádám, mérnök-informatikus blogja felhasználói felületekről, azok tervezéséről és arról, hogy lehet használható, valós problémákat megoldó szoftvereket megvalósítani általánosságban.

Friss topikok

Csak indoklással

2013.04.30. 00:40 Aadaam

Az internetes korban annyi információnk van, hogy hajlamosak vagyunk autoritív módon gondolkodni. 

A véleményeket nem támasztjuk alá, nincsenek érveink: sok esetben csak kölcsönvesszük őket. Ha nem értesz velem egyet, "nem vagy velem", frontvonalak húzódnak, a vita a legritkább esetben nyugszik szakmai érveken. 

Ezért a legtöbb dolgozatomban (prezentációk, jelentések, akár sima e-mailek) a szövegeknek ott az indoklása is: Nielsen-felmérések eredményei, a projekt interjúiból idézetek, vagy épp szakirodalmi hivatkozások - és ott se mindenre. A címzett számára elérhető szakirodalom (nem csak nyelvében, beszerezhetőségében, de mélységében is annak kell lennie!) is gyakran fel van tüntetve.

"Radikális" vagyok, szeretek visszamenni a gyökerekhez: a UX minden mozdulatát az emberek kognitív és biológiai képességeiből eredeztetni, a felületet az interjún elhangzott igényekből, és nem vagyok hajlandó holmi divatnak bedőlni.

Ez kell a konzisztenciához: az ember nem változik. Ahogy Rams mondja, a jó dizájn időtálló

Egyszer egy munkatárs megkérdezte:

- Ádám, te miért ceruzával és vonalzóval tervezel még mindig? Nem csak a gépeset adod le úgyis?

- De, de azt akarom, hogy minden egyes ceruzavonásnak költsége legyen.

Amikor Jobs, Ive, Rams, Spiekermann, Alexander interjúkat nézek (hogy ne csak dizájndolgok legyenek itt: igaz ez a Dijsktra interjúkra is) akkor mindig ugyanez a radikális szemlélet köszön rám vissza: míg a mai dizájn valamiféle egyeztetések-kompromisszumok halmaza (a személyes játékok kiszolgálása), addig ezeknek az embereknek a világa mindent igyekszik a gyökereket folyamatosan szem előtt tartani, és távol tartani maguktól a terméket magát: nem az a kérdés, "igazam van-e", hanem hogy azok az elvek, amelyek mentén játszunk, mennyire teljesülnek.

Ezeket az elveket senki nem vonja kétségbe. A mindennapi kommunikációban azonban - legalábbis Közép-Európában - valahogy elsikkadnak a kiszolgálás mellett. Nem véletlenül mondja Conway: egy számítógépes szoftver struktúráját a létrehozó szervezet belső kapcsolatrendszere határozza meg!

Persze van, amikor ezek az elvek ütköznek: Astriddal néha napokat vitatkoztunk, ha a térképészet és a UX igényei nem találkoztak egymással. Délután 4-kor elkezdtük, folytattuk hajnali 2-ig, mindenki elment aludni, fél 9-kor bementünk a melóhelyünkre, és folytattuk tovább. 

De ennek van értelme. A "nem hiszem, hogy erre a feladatra alkalmazható lenne a SCRUM, mert nincsenek iterációink" mondatra viszont itthon az a válasz, hogy "akkor nem vagyunk barátok".

Így működünk. De ez ellen nincs más ellenszer, csak az oktatás. Addig viszont keresnem kéne valami barlangot, vagy csak egy sarkot, ahol lehet vitázni...

Segíthetünk a saját projektedben?

A blog sikerén felbuzdulva létrehoztunk egy tanácsadó céget, a UX Stratégiát. A klasszikus ügynökségi feladatok helyett mi a UX gondolkodás bevezetését, fejlesztését tartjuk szem előtt. Ha teheted, like-old a Facebook oldalunkat!

Maga a Users First! blog továbbra is megmarad a haladó UX témák gyűjtőhelyének, ahol saját munkáinkról írunk, így ne aggódj, ez a blog továbbra is Nektek szól! Köszi a figyelmet!

A bejegyzés trackback címe:

https://usersfirst.blog.hu/api/trackback/id/tr745253677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.