"A cím a mű része"
Örkény István
"Lorem ipsum dolor sit amet"
Cicero
Sajnos múltkor egy UX dizájner jelentkező értékelőlapjára azt kellett írnom, hogy nem szövegezi megfelelően (angolul) a felületeit, és szomorú, de ez is hozzájárult ahhoz hogy nem lett sikeres a felvételije.
(forrás: Microsoft Error Message Guidelines - considered fair use for educational purposes)
Itt most elsősorban nem a nagy tartalmi egységekre - mint pl. ezen a blogon belül erre a blogpostra - gondolok, hanem a gombok, menük stb. rövid, 1-2 szavas felirataira. Ezeket szaknyelven úgy hívjuk, microcopy, és a dizájn részét képezik.
Én is egy felvételin tanultam meg, a szövegezés mennyire fontos. Az egyik híres magyar céghez jelentkeztem UX designernek, amikor a méltán elismert Lead UX Designer odaadott egy helyzetet, amiben fel kellett dobni egy hibaüzenetet. A feladat - az egész felvételi! - annyi volt, vezessem le, mit írok a hibaüzenetre, és miért.
Vért izzadtam 40 percen keresztül.
A usability teszteken az egyik legjellemzőbb - és legtriviálisabban javítható - feladatbukási ok a nem megfelelő szövegezés. Nem a task flow, de még csak nem is a vizuális hierarchia, bár ezek is vezető okok.
A "csak odaírtam valamit" nem megfelelő indok. Egy review-n nem illik így visszaszólni a másiknak, nem érdemes azt mondani: "ne azt nézd". Azt nézi. A dizájnod része. Ha rossz, a dizájnod rossz.
Muszáj észben tartani: UX dizájnerként nem kiállításokra rajzolunk photoshopban. A befogadó nem esztétikai okokból szembesül a művel, hanem mert célja van a használatával.
Szóval mielőtt nekilátsz a rajzolásnak, kérlek írd fel magadnak valahova a következőket:
- Milyen feladatot próbál végrehajtani a felhasználó?
- Ezzel milyen célját elégíti ki? Ezzel kapcsolatban mi van a fejében?
- Honnan keveredett ide, és mi volt az a felirat, ami kapcsolta?
- Hova akarhat továbbkeveredni, ennek mi köze a céljaihoz és a feladathoz? Mi az a felirat ami az előbbivel kapcsolatban van?
Van aztán még néhány megfontolandó ökölszabály angol felületeknél:
- Az action-ök rendszerint igék (Ment, nem Mentés)
- Az érdemjegy egy szövegegységre = 6 - szavak száma; azaz 5-nél megbuktál, ideértve a kötőszavakat is.
- Az OK Cancel ideje lejárt, helyette <értelmes, taszk ige> Cancel, pl. Save Cancel, Send Cancel, stb - sose Do it, cancel: Mi OK, Mi do it?
- Ha 4 elemnél több van egy listában, explicit értelmes sorrend kell.
Feliratot tervezni nem könnyű
Sok startupnál nem világos, milyen felhasználói célt próbálnak kielégíteni. Ezen csak a user research segít.
Mások "edukálni" akarják a felhasználót. Ez rendszerint azt jelenti, elmondani olyat a felhasználónak, ami őt nem érdekli. Magadat edukáld légyszíves, hogy mit akar a felhasználó. Miért jött ide? Mit akar elérni? A többi nem fogja érdekelni, akkor se, ha az orra alá dugod.
Amikor a felhasználó a dolgát végzi, nem érdeklik a szoftvered legújabb ficsörei, nem érdeklik a bemutatók, nem érdeklik a magyarázatok. A felhasználó felnőtt, mindannyiszor, amikor nem nézed annak, át fogja ugorni az információt vagy faképnél hagy.
A megfelelően nyitott felhasználót természetesen lehet edukálni, a szokásos csatornákon: hírlevél, blog, tréning, nyílt nap, meetup, mittom. Aki tanulni akar, annak lehet matériát a kezébe adni. A felületnek viszont az a feladata, hogy tisztán és érthetően megmutassa, a felhasználó hogy érheti el valós célját - ehhez ennek általában egybe kell esnie a tervező által vélt céljával...
Nyilván vannak esetek, amikor valamilyen legacy vagy jogszabályi rendszer miatt olyan fogalmakat kell használnod, amelyeket a felhasználó nem ért. Ebben az esetben is elsősorban aszerint fogalmazz, mi a felhasználó célja, másodsorban legyenek ott a rendszer által használt kifejezések.
További olvasnivaló: